De ce mancam prea mult si nu ne putem opri

De ce mancam prea mult si nu ne putem opri

De ce mancam prea mult si nu ne putem opri

Bine te-am gasit

Astazi vei afla de ce mancam prea mult fara sa ne putem opri si cum care ar fi leacul acestei probleme.

Mancarea – hrana de zi cu zi

Oameni sunt cea mai evoluata specie de pe Pamant si poate cine stie din Univers. Insa nu despre cine stie ce teorie conspirationala vreau sa-ti vorbesc astazi.

Vreau sa spun insa ca desi sunt o specie evoluata, avem totusi nevoia de hrana pentru a supravietui.

Insa de multe ori aceasta nevoie de hrana pentru unii se transforma in dependenta, de aceea mancam pana nu mai putem. Desi stim ca am mancat suficient, continuam sa mancam intr-una pentru ca pana la urma nu e asa? Este o activitate placuta si ne place sa mancam. :)

Din cauza ca mancam prea mult insa, ajungem supraponderali si dupa aceea cheltuim averi intregi pentru a cumpara fel de fel de produse de slabit.

Ca doar pana la urma, e mult mai usor sa cauti o solutie aparent usoara, decat sa incerci sa te lupti putin cu nevoile tale si sa-ti controlezi putin aceasta pofta datorita careia mancam prea mult.

Iar aceasta obezitate a ajuns sa fie cat mai des intalnita, intr-un procent mare care creste zilnic.

Principala cauza pentru care se ajunge la obezitate este ca mancam in exces si mai rau de atat, desi constientizam acest lucru, mancam si mai mult, pentru ca nu ne putem opri.

Si crede-ma vorbesc din perspectiva celui care avea 70 kg la varsta de 10 ani. Nu stiu daca iti dai seama dar asta inseamna ca eram gras pana in ruptul capului. Si nu doar ca eram gras, dar ajunsasem sa ma urasc pentru cum arat, imi pierdusem toata increderea in mine, nu aveam niciun prieten, si totul datorita mancatului in exces.

Slava domnului ca am reusit sa remediez asta si acum la 17 ani am 65 de kg, exact atat cat ar trebui sa am.

Si totul datorita educarii in privinta mancatului. Am sa te invat si pe tine cum sa scapi de acest viciu.

Insa pana atunci mai am ceva de adaugat.

Omul, fiind o un animal la origine, are nevoie de hrana pentru a supravietui.

Inca de cand a aparut pe Pamant, acesta a vanat pentru hrana, fiind uneori cea mai importanta activitati a masculilor cu personalitate din grupurile primitive ale evului mediu.

Astfel, cat de mult ne-am dori noi sa nu mai mancam, acest lucru nu este posibil pentru ca din punct de vedere fizic avem nevoie de mancare pentru a supravietui, este un mod de viata.

De ce mancam totusi prea mult

Desi e normal sa mancam pentru a supravietui, ajungem uneori sa mancam mai mult decat este nevoie.

Activitatea noastra din timp ce mancam este controlata de creier, care de altfel controleaza toate activitatile noastre.

De multe ori chiar, ajungem sa mancam nu doar mult ci si nesanatos.

Mancam tot mai multe grasimi si alimente cu coeficient caloric ridicat. De ce?

Pentru ca asa ne dicteaza creierul. El este cel responsabil de placerea provocata de un aliment. El ne spune ce sa mancam si cand sa mancam.

In evul mediu, cand oamenii inca vanau pentru a-si procura hrana, nu existau supermarketuri si retelele de magazine alimentare de unde omul se duce si isi ia mancarea.

Mancarea era greu de gasit si astfel oamenii preferau mancarea cu continut ridicat de calorii, pentru a se satura si pentru a fi nevoie de cat mai putina mancare pentru a-si satisface nevoia hranirii.

De aceea ne place asa de mult mancarea fast-food plina si calorii si mancam tot felul si grasimi din chipsuri si mancare nesanatoasa.

De aceea preferam sa mancam paine alba in loc de cea neagra, pentru ca este mai bogata in calorii. De aceea mancam si cascaval in loc de branza sau lapte, sau mezeluri in loc de carne naturala.

Desi noi am evoluat, creierul nostru este inca primitiv.

Si de obicei aceasta mancare plina de calorii, este preparata de cei care o pun pe piata in asa fel incat sa mananci cat mai multa si sa nici nu te saturi.

Mancarea de tip fast food contine grasimi si lubrifianti care iti amplifica placerea si astfel te ajuta sa mananci cat mai repede si apare nesaturatia, deoarece creierul nostru nu proceseaza asa repede mancarea si ne dorim sa mancam cat mai mult.

Cred ca ti s-a intamplat macar o data sa mananci o sharma sau un kebap si sa nu te saturi, sa iti doresti sa mananci mai mult.

De ce mancam pe baza emotionala

De multe ori insa, cauza principala de care mancam prea mult este starea emotionala.

Noi suntem dependenti de mancare, pentru ca pana la urma corpul nostru are nevoie de hrana pentru a supravietui.

La fel cum un dependent de tutun fumeaza pentru ca are o anumita stare emotionala, asa si noi mancam din acelasi motiv.

Starile emotionale pentru care mancam pot sa fie diverse: plictiseala, tristetea, depresia, nervozitatea si in general toate stari negative pe care le putem avea.

De aceea nu o sa vezi niciodata o personalitate puternica avand probleme cu greutatea, numai in cazul in care are o problema medicala.

Cred ca ti s-a intamplat si tie sa devorezi o punga de chipsuri in fata calculatorului fara sa respiri, ca apoi sa-ti dai seama ca de fapt nici nu iti era foame ci doar te plictiseai. Sau erai atat de nervos dintr-un anumit motiv incat ai mancat un baton de ciocolata dintr-o inghititura.

Cum sa te opresti din mancat

Desi creierul nostru de multe ori ne comanda, putem insa sa alegem ceea ce vrem sa facem.

Problema este ca multi se lasa condusi de creier si nu realizeaza ceea ce fac.

Pana la urma eu zic ca noi suntem responsabili pentru actiunile noastre nu creierul.

Noi ar trebui sa-i comandam creierului, nu el noua. Este adevarat ca el ne protejeaza si ne vrea numai binele.

De aceea cand suntem suparati mancam, pentru a putea diminua acea stare emotionala.

Insa o personalitate puternica nu se lasa influentata de ordinele creierului.

Iti voi spune acum cateva principii pe care sa le folosesti pentru a-ti controla aceasta nevoie de a manca.

1. Apeleaza la vointa

Pentru a reusi sa scapi de tentatie, ai nevoie de multa vointa.

Vad multi oameni care spun sa vor sa slabeasca si sa nu mai manance asa mult, si peste cateva minute sunt cu hamburgerul in mana.

Daca iti doresti cu adevarat sa faci acest pas, trebuie cu adevarat sa crezi in el si sa ai vointa.

Scaparea de acest viciu de a manca prea mult este ca implementarea unui nou obicei in viata ta. Ai nevoie de cat mai multa vointa pentru a nu te opri din ceea ce vrei sa realizezi.

De multe ori noi nu intelegem acest lucru si cateva zile incercam sa ne controlam, iar apoi reluam rutina obisnuita si mancam tot la fel de mult, datorita lipsei de vointa.

2. Controleaza-ti dorinta de a manca in timpul starilor emotionale negative

Dupa cum am spus mai devreme, uneori cauzele pentru care mancam in exces sunt starile noastre emotionale.

Trebuie insa sa lupti cu aceste stari. Iar primul pas pentru a face acest lucru este sa constientizezi momentul.

De multe ori cand esti suparat sau plictisit, mananci fara sa iti dai seama.

Iar primul pas pe care trebuie sa-l faci atunci este sa constientizezi ca esti tentat sa mananci.

Apoi incearca sa respiri adanc, sa te linistesti, si astfel vei scapa de tentatie.

3. Fii sincer cu tine

De prea multe ori ne mintim cand vine vorba de mancat.

Ne mintim ca nu o sa mai mancam, ca o sa slabim si ca totul o sa fie in regula, iar apoi revenim din nou la rutina noastra normala in care mancam fara sa ne oprim.

Acum ceva timp, un prieten de-al meu care era supraponderal si-a facut abonament la sala unde eu mergeam, pentru ca spunea el vrea sa slabeasca. Si mi-a spus ca o sa incerce sa manance mai putin.

Dar intr-o zi cand ne-am intors de la sala, il vad ca baga in el la hamburgeri mai sa cada jos :D.

Ce vreau sa spun este ca incearca sa nu te minti. Daca stii ca nu poti rezista tentatiei este in regula. Nu toti suntem pregatiti pentru acest pas. Poate mai ai nevoie de ceva timp sa lucrezi putin la psihicul tau, sa capeti o personalitate puternica, inainte de a actiuna.

Fii sincer cu tine!

4. Nu incerca diete greu de tinut.

Unul din cele mai grave situatii este cand incerci sa tii diete de care nu o sa te poti tine.

Motivul este unul foarte simplu. O perioada o sa reusesti sa te tii de aceasta dieta, insa atunci cand vei claca, te vei apuca de nou de mancat si crede-ma ca vei manca si mai mult.

Este bine sa incerci sa elimini alimentele nesanatoase din lista, si sa adopti un stil de mancat cat mai sanatos, de care sa te poti tine mereu.

5. Nu renunta complet la mancat

Acesta este cu siguranta cel mai grav lucru pe care il poti face. Sa renunti complet la a manca pentru o anumita perioada, adica sa faci foamea.

Atunci cand nu mancam, iar stomacul nostru nu mai are ce digera, elimina o substanta numita grelina.

In prezenta acestei substante, creierul transmite nevoia de a manca, si de aceea noi simtim nevoia sa mancam cat mai multe alimente bogate in calorii, pentru ca stomacul sa revina la normal.

Plus de asta ca este anormal sa nu mancam, pentru ca ne scade energia si astfel productivitatea noastra va fi scazuta.

Deci in niciun caz sa nu te gandesti sa te opresti din a manca.

6. Fii atent la nevoile corpului.

De multe ori cand ne este foame si simtim nevoie sa mancam, corpul incearca ne sa transmita anumite semnale ca ar dori ceva.

Spre exemplu atunci cand avem pofta de ficatei prajiti, corpul ne spune ca are nevoie de fier. Cand avem pofta de lapte, corpul ne spune ca are nevoie de calciu. Si tot asa.

De aceea este foarte important sa iti dai seama ce iti cere corpul tau, de ce anume are nevoie si sa ii administrezi acea doza de mancare cu o limita.

Daca ai pofta de lapte , pentru calciu, nu mai adauga si biscuiti pe langa. Corpul nu are nevoie de ei momentan.

Asta inseamna sa stii ce iti cere corpul si sa comunici cu el.

7. Sa mancam sanatos este mai important decat sa mancam mai putin

De multe ori incercam sa mancam mai putin, pentru a slabi, insa aceasta afirmatie are doua taisuri.

Bineinteles ca este bine sa mancam mai putin, insa mai important de atat este sa mancam mai sanatos.

Degeaba mancam mai putin, daca mancam tot la fel de nasatos. In principiu este tot ceea ce conteaza pentru a slabi este sa mananci un coeficient caloric mai scazut decat pana acum.

De aceea conteaza mai mult calitatea decat cantitatea.

In caz contrar insa, un continut prea scazut de calorii nu este prea indicat.

Pentru ca produce o deformare brusca a stilului alimentar si se poate lasa cu urmari grave gen scaderea nivelului energetic, insa si urmari din punct de vedere fizic cum ar fi acea deformare a tesutului adipos la nivel abdominal.

Ideea este sa incerci sa mananci cat mai sanatos si sa te lupti cu dorinta de a manca in exces.

Pentru ca pana la urma noi avem nevoie de hrana pentru a trai si doar atat.

Eu am o vorba: “Mananci pentru a trai, nu traiesti pentru a manca“.

Asa ca foloseste hrana in favoarea ta, nu in defavoarea ta.

Lasa-mi te rog un comentariu mai jos in care sa-mi spui care sunt alimentele de care este tu dependent si ce te face sa mananci mai mult.

 

Al tau prieten,

Mancam - Alex Geru Alex Geru

 

De ce mancam prea mult si nu ne putem opri

 




14 Responses to “ “De ce mancam prea mult si nu ne putem opri”

  1. alexandra says:

    din pacate trec si eu prin asa ceva.de cand am ramas fara loc de munca,stau aprape toata noaptea si urmaresc seriale pe net,si deh,daca nu rontai ceva parca nu mai are farmec.nu sunt o persoana grasa,din contra,insa simt ca daca o voi tine tot asa voi lua proportii.nu am niste alimente anume de care sunt dependenta,tb sa am neaparat “ceva”,”orice” de care ma pot bucura in timpul filmului.am incercat cu apa,ceai,nu are acelasi efect:P.tu cum ai scapat de aceste pofte nebune?:) sau,cu ce le-ai inlocuit?

    • Alex Geru says:

      Alexandra cred ca problema ta tine de stilul de viata nesanatos. Cred ca e mai bine sa cauti sa rezolvi cauza nu efectul si anume faptul ca urmaresti seriale noaptea, cand ai putea dormi noaptea si ziua sa incerci ceva activitati mai productive, care sa te scoata din zona de confort. Totusi, daca vrei sa rezolvi efectul, eu iti propun sa inlocuiesti “rontaiala” cu fructe. Spre exemplu poti lua un mar, il tai feliute si iei cate o felie pe timpul filmului. Bafta!

  2. alexandra says:

    Ms mult pt sfat.De la inceputul anului am incercat sa ma autoeduc si daca chiar nu pot rezista in timpul filmului mananc fructe,chiar daca nu sunt preferatele mele incerc sa le consum pe cele care imi plac :kiwi,banane si uneori portocale.ma simt mult mai bine si sentimentul de vinovatie a disparut.mai am inca de lucrat insa a trecut aproape o luna de cand am adoptat aceasta ideea si nu as vrea sa stric totul tocmai acum.o zi placuta!

  3. rusu elena says:

    buna am si eu o porblema cu paine,unt si sare.am 1luna de zile de cand m-am lasat de fumat si tot timpu vreau sa mananc foarte condimentat si la alimentele sarate nu pot face stop,te rog da-mi un sfat sa nu ma-i mananc exagerat

  4. alexandra says:

    elena,singurul sfat care are succes la orice [ersoana este vointa.nu cred ca exista alt leac decat puterea pe care o ai asupra poftelor tale…eu asa am reusit sa ma “vindec”.inca mai am scapari dar imi zic mereu in gand ca tb sa mancam cat sa traim ,ca sa fim sanatosi.

  5. Livia MUnteanu says:

    Eu mananc foarte multa paine chiar imi place nu stiu cum sa renunt la ia !! Acum suntem in postul pastelui si vreau sa tin acest post ! Am incercat sa mananc salate si multe cruditati dar am probleme cu stomacul . Spotr nu m-ai fac am o hernie cervicala chiar imi fac griji pentru ca sanatatea mea lasa de dorit colesterolul 400 si o tumora pe hipofiza iar in ultimii 4 ani am luat 30 de kg ! Poate cineva sa ma ajute ???

    • Alex Geru says:

      Livia incearca sa mananci mancare cat mai sanatoasa si foarte important sa mananci la ore fixe. Daca tot nu te poti lasa de paine, incearca sa mananci paine integrala. Si de altfel ai putea incerca sa mananci multe mese pe zi, in cantitati mai mici. Sper sa iti fie de folos.

  6. Mada says:

    marea mea dependenta sunt dulciurile si nu stiu cum sa fac rost de vointa aia ca sa nu le mai mananc

    • Ana says:

      Vara este recomandata maceara usoara, salatele, fructele si legumele ar trebui sa mancam cel mai des. Carnea de porc ar trebui evitata cat mai mult.

  7. andy says:

    Deci…apelare la vointa? Ce spui de atunci cand mananci pe baza de plictiseala de exemplu. Dar in acelasi timp nu esti constient pe moment,dar odata fapta implinita ,iti pare rau.sa fiu sincera cu mine? Da, simt ca ju am control asupra momentelor cand mananc fara foame dar nu ma pot opri,deci vointa? Da !dovada ca am reusit sa sslabec in lunga durata,dar problema revine. Acum ce fac? Observ ca pentru tot ce am luptat se duce, dar nu mai am putere, am incercat sa caut ajutor extern, dar miam dat seama ca in acest timp mam izolat, deci dar acum sunt singura.

  8. Evelia says:

    Un posibil raspuns la aceasta strigenta intrebare ar putea fi faptul ca organsimul nostru in intregul lui, desi este bombardat cu ,,alimente,, nu-si gaseste nutrientii pt care a fost conceput sa-i aiba ca si combustibil.
    Asta pateste si creierul,mereu infometat solicita aport de alimnete,dar in loc de grasimi tip Omega primeste grasimi saturate care duc la rezultate pe masura.
    Masuratori pt Dopamina,Serotonina..etc si cercetari reali in acest sens nu se prea fac in tara noastra,ca atare ne uitam si la ce zic cei ce au mai multe instrumente la indemina,iar mincatul din plictiseala provine dintr-un nivel scazut de Dopamina si lista poate continua,dar e interesant de vazut asta,luati doar partea care va convinge:
    http://www.euforia.tv/articol/sanatate/sfaturi/mananci-de-plictiseala-furie-sau-stres-iata-cum-poti-controla-mancatul-compulsiv-20442.html

  9. Caracas Diana says:

    Eu slabisem f f mult acum 2 sapt dar cu sarbatorile astea am facut pauza de sala. si in 2 sapt cred ca am pus 4 kg pe mine. Si am si pofta f mare de dulce. Am avut zile cand am mancat singura o cutie de bomboane plus foarte multe prajituri. Mentionez ca m-am si plictisit acasa pentru ca sunt si somera. Dar nu inteleg de unde pana unde pofta asta de dulce asa deodata si in cantitati imense.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>